Saavutettavuusseloste

Saavutettavuusseloste KU-pelastus.fi -sivustosta

Organisaation nimi: Keski-Uudenmaan pelastuslaitos

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua www.ku-pelastus.fi ja on laadittu 23.9.2020. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse.

 

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Sivusto ei täytä kaikkia kriittisiä saavutettavuusvaatimuksia. Nykyinen sivusto ollaan sulkemassa ja tilalle ollaan julkaisemassa uusi saavutettavuusvaatimukset täyttävä sivusto syksyn 2020 tai viimeistään kevään 2021 aikana. Vanhan verkkoalustan ominaisuuksia ei voida päivittää ja se olisi kohtuuton työ.

Vaatimukset, jotka eivät täyty tai täyttyvät vain osittain

1. Havaittava

1.1 Tekstivastineet

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö (Taso A)

1.2 Aikasidonnainen media

1.2.1 Pelkkä audio ja pelkkä video (tallennettu) (Taso A)

1.2.2 Tekstitys (tallennettu) (Taso A)

1.2.3 Kuvailutulkkaus tai mediavastine (tallennettu) (Taso A)

1.2.4 Tekstitys (suorissa lähetyksissä) (Taso AA)

1.2.5 Kuvailutulkkaus (tallennettu) (Taso AA)

1.3 Mukautettava

1.3.1 Informaatio ja suhteet (Taso A)

1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys (Taso A)

1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet (Taso A)

1.3.4 Asento (Taso AA)

1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus (Taso AA)

1.4 Erottuva

1.4.1 Värien käyttö (Taso A)

1.4.2 Audion kontrollointi (Taso A)

1.4.3 Kontrasti (minimi) (Taso AA)

1.4.4 Tekstin koon muuttaminen (Taso AA)

1.4.5 Tekstiä esittävät kuvat (Taso AA)

1.4.10 Responsiivisuus (Taso AA)

1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti (Taso AA)

1.4.12 Tekstin välistys (Taso AA)

1.4.13 Sisältö osoittaessa tai kohdistaessa (Taso AA)

2. Hallittava

2.1 Käytettävissä näppäimistöltä

2.1.1 Näppäimistö (Taso A)

2.1.2 Ei näppäimistöä -ansa (Taso A)

2.1.4 Yhden merkin pikanäppäimet (Taso A)

2.2 Tarpeeksi aikaa

2.2.1 Säädettävä ajoitus (Taso A)

2.2.2 Tauota, pysäytä, piilota (Taso A)

2.3 Sairauskohtaukset

2.3.1 Kolme välähdystä tai alle -raja-arvo (Taso A)

2.4 Navigoitava

2.4.1 Ohita lohkot (Taso A)

2.4.2 Sivuotsikot (Taso A)

2.4.3 Kohdistusjärjestys (Taso A)

2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa) (Taso A)

2.4.5 Useita tapoja (Taso AA)

2.4.6 Otsikot ja nimilaput (Taso AA)

2.4.7 Näkyvä kohdistus (Taso AA)

2.5 Syötetavat

2.5.1 Osoitineleet (Taso A)

2.5.2 Osoitinlaitteella tehdyn valinnan peruuttaminen (Taso A)

2.5.3 Nimilappu nimessä (Taso A)

2.5.4 Käyttö liikkeen avulla (Taso A)

3. Ymmärrettävä

3.1 Luettava

3.1.1 Sivun kieli (Taso A)

3.1.2 Osien kieli (Taso A)

3.2 Ennakoitava

3.2.1 Kohdistaminen (Taso A)

3.2.2 Syöte (Taso A)

3.2.3 Johdonmukainen navigointi (Taso AA)

3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen (Taso AA)

3.3 Syötteen avustaminen

3.3.1 Virheen tunnistaminen (Taso A)

3.3.2 Nimilaput tai ohjeet (Taso A)

3.3.3 Virheen korjausehdotus (Taso AA)

3.3.4 Virheiden ennaltaehkäisy (oikeudellinen, taloudellinen, data) (Taso AA)

4. Lujatekoinen

4.1 Yhteensopiva

4.1.1 Jäsentäminen (Taso A)

4.1.2 Nimi, rooli, arvo (Taso A)

4.1.3 Tilasta kertovat viestit (Taso AA)

 

Muut puutteet saavutettavuudessa
Sivustolla on pdf-muotoisia lomakkeita, jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia. Asiointi siirtyy erillisiin sähköisiin asiointipalveluihin vuosina 2020-2021. Lomakkeet tehdään saavutettaviksi asiointipalveluun siirtämisen yhteydessä.

Sivustolla on pdf-muotoisia oppaita. jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia. Oppaat julkaistaan uudella sivustolla saavutettavassa muodossa.

Palvelussa on ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja, jotka eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Laki ei edellytä, että ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja tehdään takautuvasti saavutettaviksi. Uudempien tiedostojen saavutettavuus tarkastetaan ja korjataan ennen uudella sivustolla julkaisua

Palvelussa on ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita, jotka eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Laki ei edellytä, että ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita tehdään takautuvasti saavutettaviksi.

Sosiaalisen median kanavat

Pyrimme huomioimaan saavutettavuusvaatimukset myös julkaisuissa, joita teemme sosiaalisen median kanavissa. Osa näistä sisällöistä on upotettuna verkkosivuillemme.

Tiedossamme on seuraavat poikkeukset saavutettavuusvaatimuksista:

Youtube-kanavalla ei ole tekstitystä kaikissa ennen 23.9.2020 julkaistuissa videoissa, sillä näitä videoita saavutettavuusvaatimukset eivät koske.

Facebookissa julkaistuissa vanhemmissa postauksissa ole välttämättä ole kuvissa vaihtoehtoisia tekstejä tai videoissa tekstitystä. Mukana myös videoita, joissa on tekstit, mutta ei ääntä.

Vaihtoehtoisia tekstejä tai videoiden tekstityksiä puuttuu myös vanhoista Twitter- ja Instagram-  päivityksistä. Oleellinen informaatio on pyritty kuvaamaan postausten tekstikentässä.

Anna meille saavutettavuuspalautetta sähköpostitse

Voit lähettää meille palautetta sivuston saavutettavuutta koskien osoitteeseen terhi.karhuniemi@vantaa.fi. Mikäli huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000